Jak prawidłowo zmienić koło w samochodzie?
Zdarza się to każdemu. Słyszysz dziwny hałas, zatrzymujesz się na poboczu, w dozwolonym miejscu, na parkingu czy chodniku. Wysiadasz z auta i co widzisz? No nie, znowu to samo. Właśnie złapałeś tzw. gumę… Cóż, jeśli jeździsz samochodem jest to sytuacja, której nie da się uniknąć. Niby wiesz jak zmienia się koło, ale czy na pewno?
Zacznijmy od początku.
Po zatrzymaniu zaciągamy hamulec ręczny i zostawiamy samochód na biegu. Pamiętaj także o włączeniu świateł awaryjnych lub pozycyjnych, wystawieniu trójkąta ostrzegawczego w odpowiedniej odległości – jeśli jest to pobocze. Na drodze ekspresowej i autostradzie powinien on stać w odległości 100 metrów, na pozostałych jezdniach odpowiednio w obszarze niezabudowanym w odległości od 30 do 50 metrów i do 1 metra w obszarze zabudowanym.
Pierwszym krokiem jest wyjęcie z bagażnika czy z podwozia koła zapasowego, które oczywiście powinien posiadać każdy odpowiedzialny kierowca. Producenci umieszczają w nim lewarek, który posłuży do uniesienia samochodu w celu zdjęcia koła.
Drugim krokiem jest zdjęcie kołpaka, najczęściej odpowiednie jego uchwycenie powoduje jego proste zdjęcie. Następnie poluzuj śruby, będzie potem łatwiej odkręcić je gdy koło będzie uniesione.
Pamiętaj, że lewarek należy podstawić pod przystosowane do tego odpowiednio miejsce. Najczęściej znajduje się ono w progach naszego auta i ma postać lekkiego wgłębienia. Umieszczając tam podnośnik mamy pewność, że nie uszkodzimy naszego auta.
Podnosząc samochód pamiętajmy o tym aby stał on na w miarę równej powierzchni, zachowajmy przy tym ostrożność. Koło odkręcamy kluczem do kół. Zakładamy nowe koło. Następnie dokręcamy śruby.
Do tej pory wiedziałeś wszystko? To świetnie. A czy wiesz jak prawidłowo dokręcić śruby?
Dokręcając koło zaczynamy od śruby 1 (patrz zdjęcie nr.1), potem kolejno śrubę 2 (patrz zdjęcie nr. 2), następnie śrubę 3 (patrz zdjęcie nr.3), i kolejno śrubę 4 i 5 (patrz zdjęcie 4 i 5).
Opuszczamy samochód z lewarka (podnośnika) i dokręcamy śruby w wyżej opisany sposób, z większą siłą. Chowamy lewarek do bagażnika. Pamiętaj, że założone koło zapasowe służy jedynie do dojazdu do najbliższej wulkanizacji.
Obecnie producenci coraz częściej stosują tzw. pianki, które wstrzykujemy w uszkodzoną oponę i na niej możemy dojechać do najbliższego warsztatu / wulkanizacji.
Przedstawiony wyżej sposób dokręcania śrub powinno się stosować na serwisach, wulkanizacjach czy w warsztatach mechanicznych. Mechanik dokręcając koło kluczem pneumatycznym często robi to „naokoło”. Natomiast powinien stosować się do powyższej zasady „na krzyż”. Po dokręceniu kluczem pneumatycznym serwisant / mechanik sprawdza kluczem dynamometrycznym z siłą przewidzianą przez producenta danego samochodu. Niestety nie zawsze tak jest. Najczęściej robi się to byle jak. Pamiętajmy jednak, że jako klienci możemy zwrócić uwagę naszemu „fachowcowi” albo po prostu już więcej tam nie pojechać.